FlevostarSportvereniging voor hart- en vaatpatiënten

Menno Baars, cardioloog, over sport en bewegen

Sport en bewegen is makkelijk om te doen en effectief in de preventie van hart- en vaatziekten.

Ons lichaam is gebouwd om te bewegen. Beweging is goed voor de mens. Het houdt de spieren en gewrichten soepel, vergroot ons uithoudingsvermogen en ook onze weerstand tegen ziekten en is belangrijk voor onze hart-en bloedvaten. Het is aangetoond dat geregelde beweging er niet alleen voor zorgt dat u zich beter voelt en er beter uitziet, maar dat het goed is voor uw algehele gezondheidstoestand. In de bekende studie (Framinghom Heart Study), bleek dat mensen die regelmatig aan beweging doen ruim 3 jaar langer leven. In een andere studie werden 10.000 mannen in de leeftijd van 20 tot 82 jarenlang gevolgd voor wat betreft de relatie tussen bewegen en ziekte. Daaruit bleek dat inactieve mannen die gingen bewegen, de kans op sterfte met meer dan tweederde verlaagden t.o.v. de langdurig inactieve mannen. Bewegen is dus inderdaad goed voor hart- en bloedvaten. Genoeg bewegen houdt hart en bloedvaten in conditie en verlaagt de bloeddruk. Dat maakt de kans op hart- en vaatziekten en een beroerte kleiner. Door bewegen krijgen mensen bovendien een beter cholesterol dat minder snel leidt tot slagaderverkalking (vernauwing in de slagaders) en een gezonder gewicht: hoe meer iemand beweegt, hoe gemakkelijker het gewicht op peil blijft. Het houdt je in gezonde conditie en helpt bijvoorbeeld tegen stress, depressies, overgewicht en diabetes en op die manier tegen belangrijke risicofactoren voor het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Iedere beweging telt. Belangrijk is wel om een manier van bewegen te vinden, waarbij u zich goed voelt. Mensen houden bewegen immers alleen vol als zij het ook leuk vinden om te doen. Verstandig is om liefst 7 dagen in de week gedurende minimaal 30 minuten matig intensief te bewegen, bijvoorbeeld zo’n 5 km per uur rustig wandelen, zo’n 10 tot 12 km per uur rustig fietsen of 1 km per uur zwemmen. Wie echt fit wil zijn of worden, doet een stapje extra en doet inspannende lichaamsbeweging. Het gaat dan om activiteiten waarbij uw hartslag flink omhoog gaat, u dieper gaat ademhalen en zweten. Denk aan de sportschool, hard lopen, of bijvoorbeeld de tuin omspitten. Het is in elke levensfase effectief om te investeren in bewegen, maar hoe vroeger in het leven wordt aangeleerd om te sporten en bewegen, hoe langer er geprofiteerd kan worden van de voordelen van bewegen. Het meeste profijt is dus te behalen als al op jonge leeftijd wordt begonnen met bewegen.

Menno Baars, cardioloog van HartKliniek Flevoland met vestigingen in Lelystad (Middenweg 15) en in Almere (Duitslandstraat 1).

Bel ons voor een afspraak via 088-5002000. Een behandeling in HartKliniek Flevoland biedt u de beste cardiologiezorg met veel aandacht voor u als persoon zonder dat u een eigen bijdrage heeft (HartKliniek Flevoland wordt vergoed door de verzekeraar en kost niets extra’s vergeleken met het ziekenhuis). In Flevoland zijn inmiddels ruim tweeduizend mensen voor hun poli-controles overgestapt vanuit de ziekenhuizen naar HartKliniek. klik hier voor hartkliniek